فیلم | حکایتی در باب پرهیز از عجله و تأمل در امور
کد خبر: 3898586
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲
مثل‌نامه / 21

فیلم | حکایتی در باب پرهیز از عجله و تأمل در امور

محسن معینی، استاد دانشگاه و ادیب، در بیست‌و یکمین برنامه «مثل‌‌نامه» نکاتی را در باب پرهیز از عجله و تأمل در امور بیان کرد.

جمعه*** ساعت  19

به گزارش ایکنا، محسن معینی، استاد دانشگاه و ادیب، در بیست و یکمین برنامه «مثل‌‌نامه» اظهار کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

در بخشی از آیه 4 سوره ملک آمده است: «ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَیْنِ» باز دوباره بنگر. این بخش از آیه در توصیه به دوباره دیدن و اتکا نکردن به نظر اول به‌عنوان مثل به کار می‌رود. در این باره حکایتی را باهم مرور خواهیم کرد. 

گویند حوضی بی‌آب شد و دو وزغ بی‌منزل ماندند و به واسطه شدت گرما مجبور بودند که به محل نمناکی پناه برده، جان به در برند. لهذا به اتفاق یکدیگر مسافرت نموده و گودال پر آبی رسیدند که الحق برای تعیش و سکونت ایشان فعلاً نهایت مناسبت را داشت. در بدایت نظر که غالباً فریبنده است خواستند داخل شده و آبی بیاشامند و قدری بیآرامند و شناوری به کام دل نمایند.

وزغ بزرگ‌تر گفت: ای برادر در حدیث است که «العجلة من الشیطان و التّأنّي من الرحمن»، عجله از شیطان و تأمل از خداوند متعال است. اندکی تأمل و تدبر کنیم که اگر این گودال آب فردا مثل آن حوض خشک و بی‌آب شود آیا تدبیری برای بیرون آمدن داریم یا خیر. بعد از تفکر دانستند که اگر داخل شده بودند دیگر نمی‌توانستند، خارج شوند. آن را گذاشتند و گذشتند. نتیجه می‌گیریم که تفکر و ملاحظه عاقبت قبل از شروع هر کار بسیار لازم است. 

والسلام علیکم و رحمةالله

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha